کاریزما چیست و چگونه می‌توانیم کاریزماتیک باشیم؟

۱۲ بازديد
کاریزما، از جمله اصطلاحاتی است که در دنیای امروزی زیاد به گوشمان می‌خورد و به عنوان یک ویژگی خاص و منحصر به فرد از آن یاد می‌شود. حتی اکثر شخصیت‌های محبوب دنیا و افراد موفق را هم اغلب با عنوان شخصیت‌های کاریزماتیک می‌شناسیم. اما واقعا کاریزما چیست و به چه کسانی می‌توان لقب کاریزماتیک داد؟

درک روانشناسی پشت کاریزما
کاریزما (Charisma)، از جمله اصطلاحاتی است که در دنیای امروزی زیاد به گوشمان می‌خورد و به عنوان یک ویژگی خاص و منحصر به فرد از آن یاد می‌شود. حتی اکثر شخصیت‌های محبوب دنیا و افراد موفق را هم اغلب با عنوان شخصیت‌های کاریزماتیک می‌شناسیم. اما واقعا کاریزما چیست و به چه کسانی می‌توان لقب کاریزماتیک داد؟

درک روانشناسی پشت کاریزما
کاریزما قدرتی غیرقابل انکار و مهارتی مبهم است که تنها عده کمی از مردم قادرند آن را درون خود پرورش دهند. اتاقی پر از افراد خردمند، باهوش و قدرتمند را در نظر بگیرید؛ اگر می‌بینید جمعیت حاضر به صحبت‌های شخصی با جان و دل گوش می‌دهند بخاطر وجود کاریزما درون شخصیت فرد سخنور است. بالاترین شکل کاریزما این است که فردی عده زیادی از افراد، با طرز فکرها و عقیده‌های گوناگون را متقاعد به پذیرش و قبول عقایدش کند. اگر چه تعیین حد و مرز و تمامی خصایص فردی برای داشتن شخصیتی کاریزماتیک بسیار دشوار است، اما با این حال نمی‌توان وجود آن را انکار کرد.
کاریزماتیک بودن محدود به داشتن نوع خاصی از شخصیت نیست. به عبارت دیگر می‌توان گفت هر فردی می‌تواند با آگاهی و تمرین، کاریزما را در وجود خود جاری کند. بهای کاریزماتیک بودن هر چه که باشد، در حال حاضر و به ویژه در جامعه امروزی به عنوان یکی از مهارت‌های مهم و اساسی در موفقیت و یکی از مهارت‌های فردی برای داشتن زندگی سالم در اجتماع به شمار می‌آید. در ادامه این مقاله قصد داریم شما را به اعماق دنیای کاریزما ببریم تا از نزدیک با آن آشنا شوید و هنر ایجاد کاریزما را بیاموزید. پس با ما در دیجی رو همراه باشید.
کاریزما چیست؟
اگر بخواهیم ساده بگوییم کاریزما در واقع این است که شما توانایی مجذوب کردن گروهی از مردم را با استفاده از توانایی و مهارتتان در حرف زدن و حتی گا‌م‌هایی که برای راه رفتن برمی‌دارید، داشته باشید. ویژگی بارز افراد کاریزماتیک شیوه صحبت کردن متقاعد کننده و همدلی‌شان در گوش دادن به حرف‌های دیگران است.
کاریزما چیست؟
به این سؤال‌ها فکر کنید: چقدر توانایی دارید افراد مصاحبه‌کننده را متقاعد کنید که شما بهترین گزینه برای کار مورد نظرتان هستید؟ فکر می‌کنید مکالماتی که در طی روز برقرار می‌کنید تا چه اندازه برای اطرافیانتان جالب هستند؟
وقتی به بحث کاریزما و کاریزماتیک بودن می‌رسیم یکی از اساسی‌ترین سوال‌ها این است که آیا این جاذبه موهبتی است که تنها به افراد خاصی داده شده یا اکتسابی بوده و می‌توان آن را بدست آورد؟ اگر چه در پاسخ باید اعتراف کنیم که شخصیت کاریزماتیک یک مزیت ذاتی برای برخی از افراد است، اما تحقیقات نشان داده که افراد دیگر هم می‌توانند برخی از خصایص آن را درون خود ایجاد و رشد دهند.
درست مانند هر مهارت فردی دیگری، کاریزماتیک بودن را هم با آموزش درست و تمرین مستمر می‌توان توسعه داد. تنها چیزی که برای شروع کار نیاز دارید اعتماد به نفس بالا، توانایی در تاثیرگذاری روی دیگران و داشتن یک روند فکری منطقی است.
ابعاد روانشناختی کاریزما
کاریزما به عنوان یک مهارت توسعه داده شده و یا ارثی شناخته می‌شود که به وسیله داشتن آن می‌توانیم دیگران را تحت تاثیر خود قرار دهیم. به عبارت دیگر هدیه‌ای است الهی که به افراد این قدرت را می‌دهد تا توانایی‌های فوق بشری و خارق‌العاده داشته باشند. این جاذبه درست همان چیزی است که باعث شده تا مردم در سرتاسر دنیا به برخی از شخصیت‌ها اعتماد همه جانبه کرده و آن‌ها را مورد تمجید و ستایش قرار دهند. برای نمونه ریچارد نیکسون (Richard M Nixon) سی و هفتمین رئیس جمهور آمریکا بود که با وجود رسوایی‌هایی که در زمان خود به بار آورد هنوز هم مورد تمجید و مقبولیت بسیاری از مردم آمریکا قرار دارد. در واقع این همان تاثیر روانشناختی پشت پرده کاریزما است که باعث می‌شود افراد همیشه خیره و مبهوت کاریزمای فرد مورد نظر بشوند.
درک روانشناسی پشت کاریزما
برخی از شاخصه‌های شخصیت کاریزماتیک عبارتند از:
کاریزماتیک‌ترین افراد قوی‌ترین شبکه اجتماعی را دارند. ارتباطات قوی با افراد در محل کار و با افرادی که خارج از کار با آن‌ها تعامل دارند، مقدار این قدرت را بیان می‌کند.
این افراد در هر موقعیتی، شانس بسیار بیشتری برای پیروزی دارند. به عبارت دیگر، قدرت تاثیرگذاری این افراد در افکار و اذهان عمومی هیچ ربطی به دشوار بودن موقعیتی که در آن قرار می‌گیرند، ندارد!
اگر کاریزما را یک آدم در نظر بگیریم، تاثیرگذاری قطعاً بهترین لباس رسمی برای او خواهد بود. توانایی تاثیرگذاری روی مخاطب بزرگ‌ترین ویژگی کاریزماست.
افراد کاریزماتیک با اعتماد به نفس بالایی که دارند، قبل از آنکه مردم محتوای ایده را به طور کامل شنیده و هضم کنند کاری می‌کنند که پذیرش آن ایده از جانب مخاطبشان تضمین شود!
استفاده از روش‌های موثر ارتباطی در مورد شرایط و وضعیت موجود یکی دیگر از پیش‌نیازهای شخصیت کاریزماتیک است. مردم زمانی به شما اعتماد می‌کنند که رفتاری همدلانه، گرم و صمیمی داشته باشید.
داشتن نگرش خوشبینانه و مثبت به زندگی درست همان چیزی است که به شخصیت فرد کاریزماتیک روح می‌دهد. این افراد همیشه نیمه پر لیوان را می‌بینند و کاری می‌کنند تا مردم و اطرافیانشان هم به جوانب خوب و روشن هر موضوع نگاه کنند.
شخص کاریزماتیک قطعا رهبر خوبی خواهد بود. همدلی و میزان نفوذپذیری این افراد در اجتماع هم مهر تاییدی بر رهبری آن‌ها است. در واقع، شخصی که پر از حس مثبت و زندگی است و هنگام حضور در جمع با توانایی فوق‌العاده‌ای که در ارتباط برقرار کردن دارد همگان را تحت تاثیر قرار می‌دهد، ذاتاً رهبر است.
نقش خوش‌رویی و مهربانی فرد کاریزماتیک در برتری او
خوش‌رویی شاخصه‌ای است که به وسیله آن فرد به راحتی با هم سن و سالان خود کنار آمده و ارتباط برقرار می‌کند و به طرز حیرت انگیزی می‌توان گفت نقطه تلاقی هوش و ضریب احساسی است. با وجود اینکه همیشه و در هر شرایطی باید خود واقعیمان باشیم اما افراد با شخصیت‌های کاریزماتیک بازیگرهای خوبی نیز هستند! یکی از موارد ضروری برای کاریزماتیک بودن بروز احساسات متعادل آن هم درست در شرایطی است که افراد به دنبال انگیزه هستند. طبیعتاً در این شرایط فرد کاریزماتیک اجازه نخواهد داد که افراد شرایط سخت و ناآرام عمق وجودش را ببینند. پس رهبران کاریزماتیک به بهترین شکل ممکن روحیه مثبت را به محیط اطراف خود انتقال می‌دهند. به طور کل می‌توان گفت بخش زیادی از کاریزمای یک شخص در خوش‍رویی او خلاصه می‌شود.
بهترین نکات و ترفندها برای مهارت‌های کاریزماتیک شدن
چگونه کاریزما ایجاد کنیم؟ بهترین نکات و ترفندها برای کاریزماتیک شدن
از آنجا که تمرکز اصلی کاریزما روی تایید شدن توسط دیگران است، باید با استفاده از مهارت‌های فردی خود دیگران را حیرت زده و محسور کنید. برای آنکه افراد را با جذابیت‌هایتان مجذوب کنید چند روش عمومی وجود دارد:
اول از همه بپذیرید هر شخصیتی، هر چقدر هم ایده‌آل باشد باز هم دارای نقص است. سعی کنید کاستی‌هایتان را تمام و کمال بپذیرید.
مردم زمانی که با نقاط ضعفتان ارتباط برقرار می‌کنند، احساس نزدیکی بیشتری با شما می‌کنند و می‌توانند دنیا را از دیدگاه شما ببینند. پذیرش نواقص هر فرد، اثر آسیب‌پذیری نامیده می‌شود.
قدردانی خود از دیگران را حتماً بیان کنید. هر چقدر این قدردانی شخصی‌تر شده باشد، افراد بهتر با شما ارتباط برقرار کرده و در نهایت حس نزدیکی دارند. برای مثال دو نفر را به یکدیگر معرفی کرده و راجع به نکات فوق‌العاده مثبت شخصیت هر کدام از آن‌ها چیزی بگویید و قدردان این ویژگی‌ها باشید. قدردانی باعث ایجاد وفاداری این افراد نسبت به شما خواهد شد.
فروتن باشید. بین یک شخص بلوف زن و فردی با اعتماد به نفس بالا، فاصله بسیار باریکی وجود دارد. هنگامی که در یک جمع هستید حتماً حواستان به میزان صحبت‌های مثبتی که راجع به خودتان می‌کنید، باشد.
از اولین برخورد با افراد نتیجه‌گیری نکنید. به خاطر داشته باشید که هر رفتار تنها یک بخش بسیار کوچکی از شخصیت انسان‌ها را نشان خواهد داد. اگر به دیگران به خاطر اینکه در بحث‌های عمیق شما شرکت نکرده‌اند، برچسب درون‌گرا و یا کم حرف بزنید فقط و فقط از محبوبیت خودتان در جمع می‌کاهید.
نتیجه نهایی
کاریزماتیک بودن مهارتی است که نقش مهم و حساسی در الهام بخش بودن، راهنمایی کردن و ایجاد انگیزه در دیگران دارد. افراد و رهبرانی که دارای شخصیت کاریزماتیک هستند هرگز روحیه تیمی را فراموش نکرده و با دادن انگیزه به افراد، شور و نشاط را در آن‌ها زنده نگه می‌دارند.
برای داشتن شخصیتی محبوب و کاریزماتیک باید تعادلی بین رفتار گرم و صمیمی و تصمیم‌گیری‌های منطقی وجود داشته باشد. تا جایی که می‌توانید مطالعاتتان را بالا ببرید. سعی کنید در مورد موضوعات مختلف نظر مختص به خود و اطلاعات کافی داشته باشید و از سوی دیگر تا جای ممکن رکن فروتنی را در رفتارتان رعایت کنید. حتی اگر یکی از شخصیت‌های بسیار آسیب‌پذیر در یک جمع هستید با استفاده از کاریزما می‌توانید شانس به دست آوردن توجه و نتایج مطلوبتان را تا حد بسیار زیادی افزایش دهید.
به نظر شما داشتن کاریزما و شخصیت کاریزماتیک تا چه اندازه‌ در زندگی ما می‌تواند موثر واقع شود؟ نظرات و تجربیاتتان را با ما به اشتراک بگذارید.
منبع: دیجی رو
تا كنون نظري ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در فارسی بلاگ ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.